Apabila Sakit Gigi Menyerang Dan Petua Traditional




Apabila Sakit Gigi Menyerang Dan Petua Traditional 

Assalamualaikum..

Hari ne CikMa nak kongsikan petua untuk meredakan sakit gigi..huhuhu..kenapa?? sebab tuan tanah dah 2 hari menderita sakit gigi..sakitnye satu bahagian je tapi rasanya satu badan yang sakit ne..huhuhu..CikMa sebenarnya takut untuk jumpa doktor gigi masuk je bilik doktor berdiri bulu roma seriauuuu semacam je...kikiki...jadi CikMa try la google cari petua-petua traditional ne mana la tahu sakit gigi ne hilangkan...jommm CikMa kongsikan kat bawah ne...

Petua 1: Bancuh satu sudu kecil garam dengan air hangat setelah larut biarkan seketika hingga sejuk dan gunakan untuk berkumur..lakukan sekerap yang boleh In sha Allah dengan izinNya..

Petua 2 : Gigit 3 kuntum bunga cengkih pada tempat yang sakit tadi kalau ada gigi yang berlubang tumbuk bunga cengkih tersebut dan isi dalam lubang gigi dan tutup dengan kapas..dengan izinya in sha Allah sakit akan berkurangan..

Petua 3 : Ambil sedikit kapur sireh dan sapukan pada gigi yang sakit tu..

Petua 4 : Ambil 10 helai daun sireh tua di rebus dengan air hingga mendidih,sejukkan dan tapis dan berkumurlah dengan air tapisan tersebut..

Petua 5 : Hiris bawang putih dan tempelkan pada gigi yang sakit. Biarkan sekurang-kurangnya satu jam dan anda akan rasa kesannya..
Read more »

PUNCA ANAK MENANGIS DAN TEKNIK '5M'





PUNCA ANAK MENANGIS DAN TEKNIK '5M'

Assalamualaikum..

Tangisan adalah sinonim dengan bayi kerana itu satu-satunya cara mereka berkomunikasi dengan penjaganya..Penjaga pula haruslah peka dengan keadaan tersebut jangan cepat stress dan panik..CikMa pun tengah belajar sekarang mendalami ilmu-ilmu tangisan bayi ne melalui EanRifqee..huhuhu...dibawah ne CikMa ada kongsikan antara punca-punca bayi mengeluarkan tangisan merdunya..=)

•Lapar : Tidak dinafikan bahawa sering kali tangisan bayi dikaitkan dengan rasa lapar.bapa. Pastikan anak mendapat makanan yang secukupnya. Bagi bayi yang belum berusia 6 bulan, makanan yang dimaksudkan tentulah susunya. Para penjaga kenalah ambil tahu jadual minum susu anak agar anda tahu bilakah waktunya dia kena menyusu.

•Basah : Rasa tidak selesa akibat basah pun boleh menyebabkan bayi menangis. Oleh yang demikian, rajin-rajinlah periksa lampin bayi anda dan tukar lampin tersebut dengan kerap bagi mengelakkan punggungnya basah. Menjaga kebersihan bahagian lampin bayi sangat penting agar dapat mengelakkan masalah ruam yang akan membuatkan bayi rasa gatal dan tidak selesa.

•Tidak Selesa Dengan Persekitaran : Keadaan persekitaran juga sering mengganggu bayi. Suasana sekeliling yang terlalu bising dan sempit boleh menyebabkan bayi menangis. Bukan itu sahaja, suhu yang terlalu panas atau terlalu sejuk pun boleh mengganggu keselesaan bayi.

•Jatuh : Ada ibu bapa yang gemar menidurkan bayi mereka di dalam buaian. Amalan seperti ini terutamanya pada waktu malam tidak praktikal kerana macam-macam boleh berlaku di dalam buaian ketika anda sedang tidur. Salah satu perkara yang boleh berlaku ialah terjatuh. Bayi yang tidur lasak mudah terjatuh dari buaian lebih-lebih lagi jika dia dibiarkan tidur sendirian.

•Kembung : Bayi juga terdedah kepada masalah kembung perut. Masalah yang turut dikenali sebagai kolik ini akan menyebabkan bayi menangis dalam satu jangka masa yang panjang. terutamanya pada waktu petang. Biasanya untuk meredakan sakit perut yang dialami bayi, urut bahagian perutnya dengan lembut menggunakan minyak yang sesuai. Urut juga bahagian belakang tubuhnya. Selain daripada meredakan kesakitan yang dialami, urutan boleh menenangkan bayi.

Dibawah ne pulak CikMa kongsikan teknik '5M' untuk menghentikan tangisan bayi anda..

‘5M’ yang dimaksudkan itu merangkumi:


  1. Membedung, 
  2. Memeluk, 
  3. Mendiamkan, 
  4. Membuai, 
  5. Menghisap. 


‘5M’ melibatkan ‘membedung’ bayi dalam selimut seperti dalam kantung ibu, ‘memeluk’ erat dalam dakapan anda, ‘mendiamkan’ bayi dengan membuat pelbagai bunyi yang menarik perhatiannya, ‘membuai’ mereka seolah-olah dalam buaian atau menukar posisi baring mereka yang asal dan memberi puting untuk mereka ‘menghisap’ samada payudara si ibu atau puting botol susu. Dipercayai bayi sangat senang apabila dipeluk dan diberi susu ibu walaupun kadang-kadang mereka tidak minum. Mungkin tabiat bayi itu sangat memberi ketenangan bagi mereka untuk berhenti menangis.

http://pama.karangkraf.com/
Read more »

[EKSKLUSIF] PETUA MENGHILANGKAN BATUK BAYI





[EKSKLUSIF] PETUA MENGHILANGKAN BATUK BAYI

Assalamualaikum...
Sebagai ibu baru banyak yang CikMa kena belajar dan ambik tahu berkaitan dengan bayi ne..terutama apabila melibatkan kesihatan bayi itu sendiri..risau apabila melihat anak kesayangan tidak selesa dengan batuk hingga penyusuannya terjejas dan tidurnya terganggu..selain kita rujuk kepada doktor pakar kita juga boleh menggunakan petua orang lama sebagai iktiar lain selain memberi ubat dari doktor..di bawah ne CikMa ada kongsikan petua untuk menghilangkan batuk bayi anda..

. Cara pertama : Madu asli.

Untuk bayi atau kanak-kanak, 1 sudu kecil. Kalau rasa madu tu macam pekat, boleh tambah sedikit air.
. Cara kedua : Kunyit hidup atau bawang putih.
Gosok kunyit hidup kat mana-mana permukaan yang kasar untuk dapatkan serbuk, lepas tu serbuk kunyit dicampurkan dengan minyak masak kemudian sapukan ke dada bayi.
Kalau nak guna bawang putih, bakar sikit bawang putih. Caranya sama seperti guna kunyit, gosok, ambil serbuk, kemudian campurkan dengan minyak masak baru sapu ke dada bayi.
.Cara ketiga : Daun Kaduk.
Jika bayi anda batuk berkahak dan selsema, boleh gunakan daun kaduk. Ramas daun kaduk dengan kapur sirih. Kemudian sapukan pada dada dan perut bayi. Kahak akan keluar bersama najis bayi nanti.
. Cara keempat : Kismis.
Kalau bayi anda dah boleh mengunyah, amalkan makan kismis sebanyak 21 biji setiap hari. InsyaAllah batuk akan hilang.
. Cara kelima : Daun Bunga Tahi Ayam.
Ambil daun bunga tahi ayam. Ramaskan dengan kapur sirih sampai berlendir kemudian sapu kat tengkuk dan dada bayi.

sumber:facebook

Read more »

CikMa kembali lagiiiiiiiii =)



CikMa kembali lagiiiiiiiii =)


Assalamualaikum...CikMa kembali lagi setelah sekian lama menghilangkan diri..huhuhu..alhamdulilah CikMa kembali dengan semangat yang baru dengan kehadiran orang baru disisi..Alhamdulilah tanggal 28 April 2014 jam 3.25 petang CikMa selamat melahirkan seorang bayi lelaki secara normal dengan berat 3.4kg..bersyukur tidak terkira dengan ditemani suami tercinta ketika berada dalam kesakitan yang tidak boleh di ungkapkan dengan kata-kata hanya insan yang bergelar ibu saja boleh memahaminya..Alhamdulilah..Syukur pada ALLAH S.W.T kerana di beri peluang dan nikmat sedemikian..
   Sepanjang tempoh berpantang CikMa di jaga oleh keluarga tersayang dan suami tercinta..huhuhu..rasa macam permaisuri pulak bila nak makan sampai ke katil bila nak minum orang tolong buatkan..huhuhu..rasa dihargai sangat-sangat..masa dalam pantang kena jaga betul-betul pantang dengar nasihat orang tua jangan memandai je..ada satu hari CikMa kebosanan dan tengok rumah bersepah apa lagi kemas la siap menyapu lagi..sebelum tu mama dah ada pesan jangan menyapu bisa katanya..ermmm malam tu sakit urat dan badan ketar-ketar kesokkannya demam fuhhhh menyesal tak dengar kata..huhuhu..orang kata macam tu 'bentan' ek??? 
  Sekarang anak teruna CikMa Tengku Ean Rifqee dah masuk 3bulan 25hari da..Alhamdulilah membesar dengan jayanya..Syukur di beri kesempatan melihat Ean Rifqee membesar dengan hasil jagaan sendiri,kalau sebelum ne CikMa sesorang je kat rumah tapi sekarang tidak lagi di temani oleh budak tecik ne..huhuhu..Alhamdulilah Ean Rifqee pun tak banyak ragam sangat..memudahkan umminya buat kerja rumah yang lain..perlahan-lahan CikMa biasakan diri kalau dulu sepenuhnya dengan bantuan mama dan suami sekarang semuanya sendiri mau buat la..
    Moga-moga diberi rezeki dan kesempatan untuk merasai lagi nikmat mengandung dan melahirkan pada suatu hari nanti..In Shaa ALLAH =) 



                                                 
Read more »
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Post Terbaik KakiTulis Minggu Ini

Search Blog KakiTulis

 

Copyright © 2010 kakitulis dotcom, All Rights Reserved. Design by DZignine