Menerjah Ke ALAM DINOSAUR di Dinoscovery, Avenue K, KUALA LUMPUR


Menerjah Ke ALAM DINOSAUR di Dinoscovery, Avenue K, KUALA LUMPUR

Assalamualaikum. Sedikit ni Cikma nak ceritakan pasal Dinasaur. Maklumat ni Cikma ambil daripada Mr. Wiki, hehehehe.

Dinosaur merupakan haiwan reptilia yang mendiami bumi hampir 230 juta tahun dahulu, yakni pada zaman Mesozoik yang merupakan "Zaman Dinosaur". Perkataan "dinosaur" bermaksud "cicak yang dahsyat" dalam bahasa Greek dan pertama digunakan oleh Dr Richard Owen untuk menggelarkan haiwan-haiwan ini pada tahun 1842. Bukan semua haiwan yang hidup pada zaman prasejarah itu dianggap sebagai dinosaur.

Dinosaur juga terdapat dalam pelbagai jenis dan saiz. Saiznya berbeza daripada 30 meter panjang (100 kaki) dan 15 meter tinggi (50 kaki) sehingga saiz seekor ayam. Kehidupan dinosaur juga berbagai-bagai. Ada spesies yang hidup dalam kawanan dan ada yang hidup bersendirian. Ada yang makan daging dan ada juga yang makan tumbuh-tumbuhan.

Dinosaur mempunyai ciri-ciri pembiakan seperti burung, iaitu membuat sarang, bertelur serta menjaga anak. Telur dinosaur berkulit keras. Telur ini ditimbus di dalam sangkak yang dibuat daripada ranting-ranting kayu, tumbuhan kering ataupun daripada lumpur. Telurnya juga boleh ditimbus di dalam lekuk di atas tanah yang dilindungi dengan tumbuhan atau pasir.

Pengelasan dinosaur

Setiap jenis dinosaur dikenali sebagai spesies, dan beberapa spesies membentuk genus. Satu spesies berserta jurai lelurur dan keturunannya membentuk kumpulan yang dikenali sebagai clade. Diagram cladogram pula menggambarkan beberapa clade yang diketahui. Sebagai contoh, Tyrannosaurus rex termasuk dalam clades semakin besar dari Tyrannosaurus, tyrannosaurs, coelurosaurs, tetanurans, theropods, dan saurischians.



Baru-baru ni, CikMa berpeluang untuk merasai satu pengalaman yang baharu apabila CikMa sekeluarga dapat berpeluang untuk mengembara dan berkenalan dengan Dinosaur di Dinoscovery, Avenue K, Kuala Lumpur.



Terima Kasih Destination Malaysia, Paris & Lan Careno kerana memberi peluang kepada CikMa dan keluarga untuk merasai sendiri pengalaman ni. Bertempat di Avenue K, Kuala Lumpur, CikMa bersama suami & anak teruna telah dapat ke sana. Kiranya ni sesi khas kerana CikMa pergi bersama-sama dengan Blogger-blogger hebat tau. Antaranya Lan Careno, Dauz Redscarz, JMR, Angah Judin dan lain-lain. Mr Suami, Que Achmad pun ada jugak, hehehhee. Of Course lah, hehehhe.

Pertama sekali, CikMa sekeluarga telah dibekalkan dengan Vest Pengembaraan. Dengan memakai 'vest' Ahli Paleotology, maka bermulalah kembara kami.... CikMa taknak menulis banyak dalam entri ni. Apa yang Cikma nak kongsikan hanya CikMa dapat luahkan dengan gambar-gambar keterujuaan CikMa dalam mengikuti pengembaraan ke alam dinasaur ni je. Jom bersama-sama Cikma...

kredit: Lan Careno
Kalau korang semua nak tahu, semua Dinosaur yang ada kat Dinoscovery ni dibuat pada skala saiz sebenar. Siap ada bunyi Dino sebenar lagi. Menarik kan... Korang takkan menyesal tau kalau korang datang ke sini. Korang akan dapat banyak pengetahuan yang berguna tentang binatang zaman PraSejarah ni.


Anak teruna CikMa pun tak nak lepaskan peluang untuk sama-sama mendapatkan info tentang Dinosaur di Dinoscovery ni. Tersengeh je dia sepanjang masa. Alhamdulillah, Tengku Ean Rifqee tak meragam langsung semasa di Dinoscovery sb dia sangat suka.


Mr Suami, Que Achmad pun apa lagi, teruja sama, hehehhe

saiz sebenar tau

Tengku Ean Rifqee juga tidak ketinggalan dapat pakai jugak Vest Dinoscovery. Walaupun saiz vest tu besar sikit daripada badannya, hehehhe. Takpelah, janji dapat pakai tu pun dah kira marvellous dah, hehehhehe


Sempat bertenggek di bawah T-Rex dan bergambar. Kalaulah di alam nyata, apa agaknya dah jadi pada CikMa & Tengku Ean Rifqee ek? hehehhehe


Dapat sentuh Dino woooo, hebat betul.


Melangkah masuk je di Dinoscovery ni, akan ada pelbagai aktiviti yang menarik untuk korang dan anak-anak boleh lakukan. Bukan setakat dapat tengok dino, tapi korang juga boleh buat aktiviti yang pelbagai. Di setiap perhentian, ada diterangkan dengan jelas mengenai Dinosaur yang telah di pamerkan. Info berguna seperti ni korang tak akan dapat punya di tempat lain. Ni antara permainan yang korang semua boleh cuba di sini. CikMa dah cuba, korang bila lagi?


CikMa takut nak naik T-Rex ni. So, biarkan pada Mr Suami je lah, hehehheehe.


T-Rex je CikMa takut. Tapi yang ni, CikMa ok je. Aummmmmmm.....


Akhirnya, Tengku Ean Rifqee pun tertewas, tidur juga dia last-last pengembaraan kami.

Tengku Ean Rifqee pakai vest Dinoscovery

Dekat pintu keluar, terdapat Gift Shop dan ruang aktiviti bagi anak-anak korang melukis dan mewarna. Kat sini juga terdapat sebuah Cafeteria. Selesa bila di Dinoscovery ni sebab semua kemudahan ada disediakan dengan secukupnya.


Korang bolehlah ke Gift Shop untuk membeli gambar-gambar korang yang dirakam untuk dijadikan kenang-kenangan korang berkunjung di Dinoscovery Avenue K, Kuala Lumpur ni 


sempat posing lagi di Gift Shop, hehehhe
Cafeteria
Akhirnya, sebelum balik, kami semua dapat bergambar kenangan.... Alhamdulillah

Sesi bergambar sebelum balik. Kredit: Lan Careno
CikMa rekemenkan kepada sesiapa yang berminat untuk ke sini, bolehlah bawa keluarga dan anak-anak datang ke Dinoscovery ni. Pameran ni sehingga Mac 2015 je tau, jangan ketinggalan.

CikMa petik kata-kata Blogger Lan Careno, kat sini ada 15 aktiviti interaktif yang berunsurkan 'edutainment' iaitu mendidik sambil berhibur... harga tiket masuk adalah RM35 untuk kanak-kanak dan RM25 untuk dewasa... untuk warga emas (60 tahun ke atas) dan OKU harga tiket hanya RM19... Call 03-2181 7218 untuk info lanjut...

Kalau nak tahu banyak lagi info percutian menarik di Malaysia termasuk tempat tumpuan pelancong, pakej percutian, tempat penginapan, pusat membeli belah, acara-acara menarik yang berlangsung di Malaysia dan banyak lagi... korang boleh refer di website Destination Malaysia (klik) atau Facebook Destination Malaysia (klik)...
Read more »

Anak Teruna #EanRifqee



Anak Teruna #EanRifqee

Dalam sedar tak sedar EanRifqee ne da besar rupanya da 4 bulan 2 minggu..bersyukur sangat-sangat bila dapat lihat EanRifqee membesar depan mata sendiri dan dengan hasil tangan sendiri..Alhamdulilah EanRifqee membesar dengan baik...Dalam usia ne EanRifqee tak tunjuk perangai lagi la cuma nangis-nangis manja mintak dukung tu biasa la baby pn tahu boring gk..huhuhu..sekarang EanRifqee aktif sangat meniarap dan pandai menggerakkan badan da tengok-tengok tilam ntah kemana EanRifqee ntah kemana da..Bab ne kena pantau la kalau kat bawah tak pe la kalau atas katil jangan la tinggalkan anak sorang-sorang walaupun dia da tidur sekalipun..bahayaaa..baik beringat sebelum kena..malang tak berbau bak kata pepatah...
    Bila sampai petang je merenggek mintak dukung..agak lengguh bila dukung lama-lama namanye da anak terunakan..huhuhu..kadang-kadang tak tahan sangat letak dia atas stroller dan pusing keliling rumah tersengih-sengih dia..huhuuu

                                     

   Kami sebagai ibu bapa berharap EanRifqee dapat membesar menjadi anak yang soleh dan dapat berbakti pada kami bila kami da tiada nanti..Amin..Anak adalah harta dunia akhirat tiada harta yang lebih bernilai dari anak soleh yang boleh sedekahkan Al-Fatihah bila kami tiada nanti..In Sha Allah..AMIN..
Read more »

Wajib Baca [Petua Halau Lipas]


Wajib Baca [Petua Halau Lipas]
Lipas, salah satu binatang yang mengelikan dan selalunya ia akan dipukul menggunakan penyapu, selipar dan sebagainya sehingga mati. Tahukan anda, jika binatang ini dipukul akan mendatangkan keburukan yang mana puncanya berada di bahagian isi perut lipas.
Perut lipas mengandungi cacing halus dan lembut yang akan hidup meskipun di luar daripada tubuh lipas. Bila cacing ini berada luar daripada tubuh lipas, dia akan mencari tempat baru. Cacing ini bersaiz pendek dan dapat dilihat melalui mata kasar pada jarak 10-20 cm.
Anda tidak percaya! Ia boleh dibuktikan melalui kaedah ini dengan cara meletakkan isi perut lipas di atas kertas hitam atau cermin dan anda dapat lihat cacing yang keluar dari perut lipas yang meronta-ronta mencari tempat baru.
Sangat bahaya, jika cacing ini memasuki kulit tubuh kita terutama kaki kerana dapat masuk melalui pori-pori kulit atau bila ada luka terbuka.Anda ingin tahu petua untuk menghalau lipas di dapur atau ruang tamu anda. Jom ketahuinya!
  • Ambil sebuku sabun mandi dan potong kecil. Kemudian letakkan ketulan kecil sabun ini di setiap kawasan yang mempunyai lipas. Biarkan sahaja dan lihat hasilnya.
  • Potong dan letakkan hirisan lemon di kawasan yang ada lipas dan lipas akan bertempiaran lari. Selepas beberapa hari apabila lemon sudah kering, gantikan dengan lemon yang baru.
  • Ambil hujung timun atau pangkalnya dan letakkan di tempat yang ada banyak lipas. Kemudian lihat lipas akan mati.
  • Ambil beberapa biji buah pelaga dan letakkan di tempat lipas membiak.
  • Kalau terlalu banyak sangat lipas, sediakan ubi kentang yang direbus dan dilecek dicampurkan bersama serbuk penaik dan gaul. Buat seperti begedel dan letak di tempat banyak lipas.
  • Letakkan hirisan daun pandan di dalam uncang tebuk uncang itu, kemudian letakkan di dalam laci atau di tempat pembiakan lipas.
sumber:http://www.wom.my/
Read more »

Isteri Dan Air Mata




Isteri Dan Air Mata

Jika isteri menangis dihadapanmu….
“hargailah ia sebelum terlambat…”
Jika seorang isteri menangis dihadapanmu,
itu bererti dia tidak dapat menahannya lagi…
Jika kau memegang tangannya saat dia menangis, dia akan tinggal bersamamu sepanjang hidupmu..

Jika kau membiarkannya pergi, dia tidak akan kembali menjadi dirinya yang dulu, selamanya!
Seorang isteri tidak akan menangis dengan mudah, kacuali di depan orang yang sangat dia sayangi, dia akan menjadi lemah!
Seorang isteri tidak akan menangis dengan mudah, hanya jika dia sangat menyayangimu.

Dia akan menurunkan rasa EGOnya.
Wahai para suami, jika seorang istri pernah menangis karenamu, tolong pegang tangannya dengan penuh pengertian.
Karena dia adalah orang yang akan tetap bersamamu sepanjang hidupmu disaat kau terpuruk terlalu dalam …


Saat dia menangis di depanmu, saat dia menangis karenamu. Lihatlah jauh ke dalam matanya. Dapatkah kau lihat dan kau rasakan SAKIT yang dirasakannya karenamu?
Apakah keistimewaan perempuan ini ? ”
Dibalik KELEMBUTANYA dia memiliki kekuatan yang begitu dahsyat..
TUTUR katanya merupakan KEBENARAN..
SENYUMAN’nya adalah SEMANGAT bagi orang yang dicintainya. .
PELUKAN & CIUMAN’nya bisa memberi KEHANGATAN bagi anak-anaknya..

Dia TERSENYUM bila melihat temannya tertawa..
Dia TERHARU Dia MENANGIS bila melihat KESENGSARAAN menimpa orang-orang yg dikasihinya. ..
Dia mampu TERSENYUM dibalik KESEDIHAN’nya. .
Dia sangat GEMBIRA melihat KELAHIRAN..
Dia begitu sedih melihat KEMATIAN..

TITISAN air matanya bisa membawa PENDAMAIAN.
Tapi dia sering dilupakan oleh SUAMI kerana satu hal…
Bahawa “Betapa BERHARGAnya dia”…
Read more »

Apabila Sakit Gigi Menyerang Dan Petua Traditional




Apabila Sakit Gigi Menyerang Dan Petua Traditional 

Assalamualaikum..

Hari ne CikMa nak kongsikan petua untuk meredakan sakit gigi..huhuhu..kenapa?? sebab tuan tanah dah 2 hari menderita sakit gigi..sakitnye satu bahagian je tapi rasanya satu badan yang sakit ne..huhuhu..CikMa sebenarnya takut untuk jumpa doktor gigi masuk je bilik doktor berdiri bulu roma seriauuuu semacam je...kikiki...jadi CikMa try la google cari petua-petua traditional ne mana la tahu sakit gigi ne hilangkan...jommm CikMa kongsikan kat bawah ne...

Petua 1: Bancuh satu sudu kecil garam dengan air hangat setelah larut biarkan seketika hingga sejuk dan gunakan untuk berkumur..lakukan sekerap yang boleh In sha Allah dengan izinNya..

Petua 2 : Gigit 3 kuntum bunga cengkih pada tempat yang sakit tadi kalau ada gigi yang berlubang tumbuk bunga cengkih tersebut dan isi dalam lubang gigi dan tutup dengan kapas..dengan izinya in sha Allah sakit akan berkurangan..

Petua 3 : Ambil sedikit kapur sireh dan sapukan pada gigi yang sakit tu..

Petua 4 : Ambil 10 helai daun sireh tua di rebus dengan air hingga mendidih,sejukkan dan tapis dan berkumurlah dengan air tapisan tersebut..

Petua 5 : Hiris bawang putih dan tempelkan pada gigi yang sakit. Biarkan sekurang-kurangnya satu jam dan anda akan rasa kesannya..
Read more »

PUNCA ANAK MENANGIS DAN TEKNIK '5M'





PUNCA ANAK MENANGIS DAN TEKNIK '5M'

Assalamualaikum..

Tangisan adalah sinonim dengan bayi kerana itu satu-satunya cara mereka berkomunikasi dengan penjaganya..Penjaga pula haruslah peka dengan keadaan tersebut jangan cepat stress dan panik..CikMa pun tengah belajar sekarang mendalami ilmu-ilmu tangisan bayi ne melalui EanRifqee..huhuhu...dibawah ne CikMa ada kongsikan antara punca-punca bayi mengeluarkan tangisan merdunya..=)

•Lapar : Tidak dinafikan bahawa sering kali tangisan bayi dikaitkan dengan rasa lapar.bapa. Pastikan anak mendapat makanan yang secukupnya. Bagi bayi yang belum berusia 6 bulan, makanan yang dimaksudkan tentulah susunya. Para penjaga kenalah ambil tahu jadual minum susu anak agar anda tahu bilakah waktunya dia kena menyusu.

•Basah : Rasa tidak selesa akibat basah pun boleh menyebabkan bayi menangis. Oleh yang demikian, rajin-rajinlah periksa lampin bayi anda dan tukar lampin tersebut dengan kerap bagi mengelakkan punggungnya basah. Menjaga kebersihan bahagian lampin bayi sangat penting agar dapat mengelakkan masalah ruam yang akan membuatkan bayi rasa gatal dan tidak selesa.

•Tidak Selesa Dengan Persekitaran : Keadaan persekitaran juga sering mengganggu bayi. Suasana sekeliling yang terlalu bising dan sempit boleh menyebabkan bayi menangis. Bukan itu sahaja, suhu yang terlalu panas atau terlalu sejuk pun boleh mengganggu keselesaan bayi.

•Jatuh : Ada ibu bapa yang gemar menidurkan bayi mereka di dalam buaian. Amalan seperti ini terutamanya pada waktu malam tidak praktikal kerana macam-macam boleh berlaku di dalam buaian ketika anda sedang tidur. Salah satu perkara yang boleh berlaku ialah terjatuh. Bayi yang tidur lasak mudah terjatuh dari buaian lebih-lebih lagi jika dia dibiarkan tidur sendirian.

•Kembung : Bayi juga terdedah kepada masalah kembung perut. Masalah yang turut dikenali sebagai kolik ini akan menyebabkan bayi menangis dalam satu jangka masa yang panjang. terutamanya pada waktu petang. Biasanya untuk meredakan sakit perut yang dialami bayi, urut bahagian perutnya dengan lembut menggunakan minyak yang sesuai. Urut juga bahagian belakang tubuhnya. Selain daripada meredakan kesakitan yang dialami, urutan boleh menenangkan bayi.

Dibawah ne pulak CikMa kongsikan teknik '5M' untuk menghentikan tangisan bayi anda..

‘5M’ yang dimaksudkan itu merangkumi:


  1. Membedung, 
  2. Memeluk, 
  3. Mendiamkan, 
  4. Membuai, 
  5. Menghisap. 


‘5M’ melibatkan ‘membedung’ bayi dalam selimut seperti dalam kantung ibu, ‘memeluk’ erat dalam dakapan anda, ‘mendiamkan’ bayi dengan membuat pelbagai bunyi yang menarik perhatiannya, ‘membuai’ mereka seolah-olah dalam buaian atau menukar posisi baring mereka yang asal dan memberi puting untuk mereka ‘menghisap’ samada payudara si ibu atau puting botol susu. Dipercayai bayi sangat senang apabila dipeluk dan diberi susu ibu walaupun kadang-kadang mereka tidak minum. Mungkin tabiat bayi itu sangat memberi ketenangan bagi mereka untuk berhenti menangis.

http://pama.karangkraf.com/
Read more »

[EKSKLUSIF] PETUA MENGHILANGKAN BATUK BAYI





[EKSKLUSIF] PETUA MENGHILANGKAN BATUK BAYI

Assalamualaikum...
Sebagai ibu baru banyak yang CikMa kena belajar dan ambik tahu berkaitan dengan bayi ne..terutama apabila melibatkan kesihatan bayi itu sendiri..risau apabila melihat anak kesayangan tidak selesa dengan batuk hingga penyusuannya terjejas dan tidurnya terganggu..selain kita rujuk kepada doktor pakar kita juga boleh menggunakan petua orang lama sebagai iktiar lain selain memberi ubat dari doktor..di bawah ne CikMa ada kongsikan petua untuk menghilangkan batuk bayi anda..

. Cara pertama : Madu asli.

Untuk bayi atau kanak-kanak, 1 sudu kecil. Kalau rasa madu tu macam pekat, boleh tambah sedikit air.
. Cara kedua : Kunyit hidup atau bawang putih.
Gosok kunyit hidup kat mana-mana permukaan yang kasar untuk dapatkan serbuk, lepas tu serbuk kunyit dicampurkan dengan minyak masak kemudian sapukan ke dada bayi.
Kalau nak guna bawang putih, bakar sikit bawang putih. Caranya sama seperti guna kunyit, gosok, ambil serbuk, kemudian campurkan dengan minyak masak baru sapu ke dada bayi.
.Cara ketiga : Daun Kaduk.
Jika bayi anda batuk berkahak dan selsema, boleh gunakan daun kaduk. Ramas daun kaduk dengan kapur sirih. Kemudian sapukan pada dada dan perut bayi. Kahak akan keluar bersama najis bayi nanti.
. Cara keempat : Kismis.
Kalau bayi anda dah boleh mengunyah, amalkan makan kismis sebanyak 21 biji setiap hari. InsyaAllah batuk akan hilang.
. Cara kelima : Daun Bunga Tahi Ayam.
Ambil daun bunga tahi ayam. Ramaskan dengan kapur sirih sampai berlendir kemudian sapu kat tengkuk dan dada bayi.

sumber:facebook

Read more »

CikMa kembali lagiiiiiiiii =)



CikMa kembali lagiiiiiiiii =)


Assalamualaikum...CikMa kembali lagi setelah sekian lama menghilangkan diri..huhuhu..alhamdulilah CikMa kembali dengan semangat yang baru dengan kehadiran orang baru disisi..Alhamdulilah tanggal 28 April 2014 jam 3.25 petang CikMa selamat melahirkan seorang bayi lelaki secara normal dengan berat 3.4kg..bersyukur tidak terkira dengan ditemani suami tercinta ketika berada dalam kesakitan yang tidak boleh di ungkapkan dengan kata-kata hanya insan yang bergelar ibu saja boleh memahaminya..Alhamdulilah..Syukur pada ALLAH S.W.T kerana di beri peluang dan nikmat sedemikian..
   Sepanjang tempoh berpantang CikMa di jaga oleh keluarga tersayang dan suami tercinta..huhuhu..rasa macam permaisuri pulak bila nak makan sampai ke katil bila nak minum orang tolong buatkan..huhuhu..rasa dihargai sangat-sangat..masa dalam pantang kena jaga betul-betul pantang dengar nasihat orang tua jangan memandai je..ada satu hari CikMa kebosanan dan tengok rumah bersepah apa lagi kemas la siap menyapu lagi..sebelum tu mama dah ada pesan jangan menyapu bisa katanya..ermmm malam tu sakit urat dan badan ketar-ketar kesokkannya demam fuhhhh menyesal tak dengar kata..huhuhu..orang kata macam tu 'bentan' ek??? 
  Sekarang anak teruna CikMa Tengku Ean Rifqee dah masuk 3bulan 25hari da..Alhamdulilah membesar dengan jayanya..Syukur di beri kesempatan melihat Ean Rifqee membesar dengan hasil jagaan sendiri,kalau sebelum ne CikMa sesorang je kat rumah tapi sekarang tidak lagi di temani oleh budak tecik ne..huhuhu..Alhamdulilah Ean Rifqee pun tak banyak ragam sangat..memudahkan umminya buat kerja rumah yang lain..perlahan-lahan CikMa biasakan diri kalau dulu sepenuhnya dengan bantuan mama dan suami sekarang semuanya sendiri mau buat la..
    Moga-moga diberi rezeki dan kesempatan untuk merasai lagi nikmat mengandung dan melahirkan pada suatu hari nanti..In Shaa ALLAH =) 



                                                 
Read more »

Selamat Hari Lahir Buat SuamiQUE Tersayang..



Selamat Hari Lahir Buat SuamiQUE Tersayang..

Saat ku terjaga dari lelapnya tidurku
Dalam sunyinya malam dan dakapan hangat pelukmu
Aku teringat ini hari ulang tahunmu
Hari bahagiamu...
Hanya untaian doa yang ku panjatkan untukmu
Saat ku bersujud pada-Nya di tengah malam sunyi
Semoga Allah panjangkan usiamu
Agar kita bisa selalu bersama mengharungi bahtera perkahwinan
Selalu melindungimu dan menjagamu...
Memberi kesihatan zahir dan batinmu
Memudahkanmu dalam segala urusan dunia dan akhiratmu
Mengalirkan rezeki yang tanpa henti bagimu
Menjadikanmu Imam yang baik untukku
Agar menjadikan keluarga ini Sakinah Mawaddah Warahmah
Tiada yang bisa kuberi untukmu
Hanya Serangkaian Doa dan Kata Cinta ini untukmu
Sayang...Taukah Kau....Betapa berertinya dirimu...
Aku bukanlah aku tanpamu disisiku
Yang selalu membimbingku dengan penuh cinta dan kasihmu
Dengan ketulusanmu, tanpa letih dan sabar mendampingiku
Duniaku tak lagi indah tanpa kehadiranmu
Kau pelengkapku, Kau penyempurna hidupku
Kau pakaian untukku, dan akan kujadikan diriku pakaian bagimu
Aku tahu aku jauh dari kata sempurna...
Tapi akan kujadikan diriku perhiasan dunia bagimu, perhiasan terindahmu
Untuk selalu menjadi Isteri Solehah bagimu
Suamiku Yang paling sexy dan tampan sedunia
Suami yg penuh kasih dan sayang sedunia
Terima kasih atas semua cinta yang telah dicurahkan dalam hidupku.
Jangan pernah letih untuk setia mencintaiku hingga akhir waktu..
I Love You

SELAMAT HARI LAHIR SAYANG =)

Read more »

[WAJIB BACA] Punca Dan Cara Melegakan Bengkak Susu




[WAJIB BACA] Punca Dan Cara Melegakan Bengkak Susu 


Ibu-ibu yang pernah kena bengkak susu mesti tahu betapa sakitnya bila kena. Sampai rasa nak demam dan nak menangis. Tapi tak tahu nak buat apa. Pertama sekali kita kena tahu kenapa bengkak susu ni terjadi.

~ Punca Bengkak Susu ~

Susu tersumbat berlaku apabila salah satu salur susu dalam payudara tersumbat. 

Salur susu tersumbat boleh berlaku disebabkan oleh:

1) Salur susu terhimpit dengan tangan kita semasa tidur ataupun disebabkan pemakaian underwire bra
2) Susu yang mengering terlalu tebal kat bahagian puting, jadi susu baru tak boleh nak keluar
3) Tidak pam setiap 2 jam, dan hanya pam apabila payudara penuh
4) Jangkitan yis
5) Stress
6) Tak cukup tidur
7) Salah cara lekapan bayi

Susu tersumbat adalah normal dan boleh dirawat dengan mudah. Cuma kalau dibiarkan terlalu lama, ianya boleh membuat kita demam dan kadangkala menyebabkan jangkitan kuman dan mastitis.

~ Bagaimana Cara Melegakan Susu Tersumbat? ~

1) Susukan anak sekerap yang boleh
Anak merupakan pam semulajadi yang terbaik di dunia. Biarkan anak mengosongkan payudara kita sekerap yang boleh. Sekiranya tidak dapat menyusukan anak dengan kerap, pastikan anda pam setiap 2-3 jam.

2) Cuba variasikan posisi penyusuan
Antara posisi yang boleh membantu ialah dengan menyusukan anak dengan posisi anak di atas katil dan payudara tergantung ke bawah. Ini supaya tarikan graviti boleh menarik susu yang tersumbat supaya keluar. Boleh juga cuba meletakkan pipi anak menekan kawasan yang bengkak sewaktu menyusu.

3) Tuam
Anda boleh menuam payudara dengan air suam supaya haba tersebut boleh mencairkan susu yang beku di dalam salur susu.

4) Berehat
Dapatkan rehat secukupnya. Anda juga boleh berehat sambil menyusukan anda dalam posisi baring dan mengiring.

5) Susukan anak yang lebih besar
Kadang-kadang, hisapan bayi anda tak cukup kuat. Susukan anak yang berusia setahun atau dua tahun ke atas untuk membantu keluarkan susu tersebut.

6) Amalkan Lecithin dalam diet harian
Pakar penyusuan menyarankan pengambilan sebanyak 3,600-4,800mg Lecithin sehari untuk membantu melegakan susu tersumbat.

7) Kuatkan imunisasi tubuh
Untuk mengelakkan demam, tingkatkan imunisasi dengan mengamalkan gaya hidup dan pemakanan yang sihat.

sumber: https://www.facebook.com





Read more »

[EKSKLUSIF] KANAK-KANAK 3 Tahun Hafal Al-Quran

[EKSKLUSIF] KANAK-KANAK 3 Tahun Hafal Al-Quran | Anak kecil dalam video ini mula belajar menghafal Al-Quran sejak umur 3 tahun. Dalam masa 2 tahun setengah, tahun dia dapat menghafal Al-Qur’an beserta makna dan mengaplikasikannya dalam kehidupan harian.


Mudah-mudahan, anak-anak kita boleh menjadi sepertinya. Sesungguhnya, Allah itu Maha Besar. 

Read more »

30 Soalan – Cerita Anak Pertama


Biasanya, benda yang pertama itu susah hendak di lupakan. Lebih-lebih lagi jika tentang kelahiran cahaya mata yang pertama. Jika anda mempunyai masa, sila jawab soalan dibawah dan ’share’ bersama rakan-rakan yang lain.

30 Soalan – Cerita Anak Pertama

1. Adakah anda merancang untuk hamil/mengandung setelah kahwin?

2. Apakah nama pilihan pertama dan kedua untuk anak anda?

3. Apa reaksi anda setelah dapat tahu mengandung?

4. Berapakah umur anda pada masa itu?

5. Bagaimana anda mendapat tahu anda mengandung?

6. Siapa yang anda beritahu dulu tentang berita gembira itu?

7. Adakah anda membuat pemeriksaan jantina anak anda?

8. Bila tarikah kelahiran (due date)?

9. Anda mengalami ‘morning-sickness’?

10. Mengidam apa?

11. Dapat apa yang anda idamkan itu?

12. Apa jantina anak pertama?

13. Anda mahukan jantina anak yang lain selain dari anak yang pertama?

14. Berapa kilogram (kg) berat badan naik masa mengandung?

15. Ada niat nak buat kenduri dan majlis potong jambul?

16. Kenduri nak buat di rumah siapa?

17. Ada mengalami komplikasi semasa mengandung?

18. Di mana anda bersalin? (Nama Hospital/Klink/Rumah bersalin)

19. Berapa jam dalam bilik bersalin (labour room)?

20. Siapa yang bawa anda ke hospital?

21. Siapa yang melihat dan temankan anda semasa bersalin dalam ‘labour room’?

22. Bersalin normal atau Caesaran?

23. Ada ambil apa-apa ubat (contoh: epidural) untuk kurangkan sakit?

24. Berapa berat bayi anda?

25. Bila anak anda dilahirkan? (Hari/Tarikah/Masa)

26. Siapa nama anak pertama anda?

27. Nama yang diberikan, idea siapa?

28. Berapa umur anak pertama anda sekarang?

29. Nak anak lagi?

30. Apa nasihat kepada bakal-bakal ibu yang lain?

Nota: Anda bebas dan di alu-alukan untuk ‘tag’ kawan-kawan anda di Facebook dan blog.

Read more »
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Post Terbaik KakiTulis Minggu Ini

Search Blog KakiTulis

 

Copyright © 2010 kakitulis dotcom, All Rights Reserved. Design by DZignine