Minyak Daun Ubat TYT Dan Teknik Urutan Bayi

Minyak Daun Ubat TYT Dan Teknik Urutan Bayi

Assalamualaikum...

Sejak ada anak ne macam-macam yang CikMa ingin tahu dan belajar dengan lebih mendalam lagi mengenai bayi ye la untuk kebaikan kita dan untuk anak juga..Salah satu benda baru yang CikMa dapat belajar ialah CikMa peroleh pengetahuan dan pengalaman tentang teknik-teknik urutan bayi dan kanak-kanak yang sebelum nie CikMa kurang ambil tahu dan kurang peka mengenai kebaikan daripada urutan bayi tersebut.. Alhamdulilah baru-baru nie CikMa berpeluang untuk mengikuti TYT Baby Massage Workshop bersama June Jun Choo..
Madam June ne adalah Timbalan Pengarah Urusan Hong Yang Hoo Pharma Sdn Bhd. Madam June telah merantau ke Australia untuk mengkaji dan belajar urutan bayi daripada para profesional di International Association of Infant Massage (IAIM) dan beliau merupakan seorang ahli terapi urut bayi yang berkelayakan. Pada malam tersebut Madam June telah berkongsi beberapa teknik urut yang bermanfaat untuk bayi atau kanak-kanak kecil. Jom kita sama-sama belajar dan praktikkan ye mommy-mommy.

Urutan adalah sentuhan ajaib yang mampu membantu bayi membesar lebih cepat, memperkuatkan daya ketahanan untuk melawan penyakit dan menjadikan bayi lebih berkeyakinan, Membantu melegakan pernafasan, peredaran darah dan penghadaman. Menjadikan tidur bayi lebih nyenyak, Melegakan kesakitan, tekanan dan keresahan, Melegakan angin dan kolik,Membantu proses pemulihan dengan memudahkan penghadaman. Menjadikan bayi peka dengan sentuhan kasih sayang.

Minyak Daun Ubat TYT adalah pilihan terbaik untuk bayi anda bagi memulakan pengurutan bayi kerana mempunyai pelbagai manfaat berdasarkan ramuan herbanya. Minyak TYT nie mempunyai bau yang lembut dan harum, tidak berminyak dan diserap sepenuhnya ke dalam kulit oleh sebab itu ia tidak akan meninggalkan kesan berminyak pada pakaian selepas dibasuh. Minyak TYT sesuai di jadikan minyak urut kerana tidak meninggalkan rasa pedih atau panas.Minyak Daun Ubat TYT ne dirumus dengan teliti dan dihasilkan di kilang pembuatan TYT yang moden dan telah menerima pensijilan Amalan Pengilangan Baik (GMP) daripada Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan di bawah pengawasan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dan juga diperakui HALAL oleh JAKIM.

Antara ramuan yang terdapat dalam Minyak Daun Ubat TYT ne adalah berdasarkan herba-herba terpilih yang sememangnya mengandungi khasiat-khasiat dan cirinya yang tersendiri:
  • Daun Sembung -Membasmi kesejukan,melegakan kesakitan pada bahagian bawah perut dengan rasa yang dingin dan menghentikan pendarahan.
  • Dong Quai- Menambahkan khasiat pada darah,mendorong peredaran darah dan melegakan kesakitan
  • Chinese Arborvitae- Menenagkan rasa gelisah dan mengurangkan perpeluhan yang berlebihan.
  • Daun Sireh- Bersifat anti-Bakteria dan boleh merangsang dengan sifat anti-oksidan.
  • Serai- Memperbaiki peredaran darah,dengan ciri-ciri anti-bakteria dan anti-kulat juga mengurangkan akne disamping penghalau nyamuk.
  • Halia Kering- Melegakan keradangan sendi yang menyakitkan.
  • Kulit Pokok Gaharu- Merangsang pengaliran Qi dan melegakan kesakitan.
  • Minyak Kelapa Sawit- Sumber semulajadi tocotrienol sebahagian daripada vitamin E,antioksidan dan fitonutrien.
Sebelum memulakan urutan kita perlu menggosok kedua-dua tapak tangan agar suhunya seperti suhu badan,kemudian letakkan tangan anda pada bayi dengan perlahan-lahan supaya bayi anda tidak terkejut.

Bayi anda mungkin akan berasa kurang selesa pada mulanya dan mungkin akan menolak pengurutan anda jika pertama kali melakukannya tetapi lama kelamaan bayi anda akan selesa dengan urutan anda.

Komunikasi antara ibu dan bayi amat penting untuk memberitahu bayi anda bahawa badannya akan di urut dan ini akan mengeratkan lagi hubungan antara anda dan bayi anda.


Madam June memberi penerangan tentang Minyak TYT sebelum memulakan sesi pengurutan

  • Jom CikMa kongsikan beberapa teknik yang CikMa sempat pelajari bersama Madam June..
Water Wheel A..(Khusus untuk pengurutan perut untuk membantu menyingkirkan angin dan                                            melegakan sembelit.)

Letakkan kedua-dua tangan pada perut bayi dan dengan lembut tekan ke bawah dengan sedikit tekanan.Ini membantu menghilangkan angin di dalam perut bayi menerusi saluran usus.


Water Wheel B..

Satu tangan di letakkan pada perut bayi dan tekan ke bawah manakala tangan yang satu lagi angkat kedua-dua kaki bayi ke atas. Dengan mengangkat kaki bayi,biasannya angin boleh di singkirkan dengan lebih pantas. 





Thumbs to Sides..

Letakkan ibu jari tangan di bawah sangkar rusuk bayi dan di sekeliling pusat,kemudian dengan lembut tekan ke bahagian tepi.Ini boleh melepaskan "Qi" atau rasa kurang selesa dari bahagian tengah  perut bayi.

 

Walking..

Letakkan tiga jari pada bahagian kiri perut bayi dan gerakkannya ke arah kanan jika anda seorang yang cenderung guna tangan kanan, letakkan tiga jari pada bahagian kanan dan gerakkan ke bahagian kiri jika anda kidal. Teknik ini untuk mengesan kekerasan pada abdomen bayi untuk mengetahui sama ada bayi mengalami masalah sembelit.



Sun and Moon..

Urut pada bahagian bawah abdomen bayi dalam pergerakan arah jam menggunakan kedua-dua tangan.Letakkan kedua-dua tangan anda pada perut bayi dengan tangan kanan bergerak ke arah kanan dan tangan kiri bergerak ke arah kiri dengan membuat putaran lengkap. Urutan ini di lakukan mengikut arah jam kerana susunan struktur fizikal usus mengikut arah jam.Urutan ini jika di lakukan dengan mengenakan sedikit tekanan mampu membantu bayi membuang air besar.



I Love U..

Teknik urutan yang mewakili huruf 'I', 'L' dan 'U' berguna untuk bayi yang mengalami masalah sembelit kerana ia berasaskan fakta bahawa usus manusia melingkar mengikut arah jam.

Langkah pertama 'I'- Letakkan tapak tangan anda pada bahagian kanan abdomen bayi dan dengan lembut gerakkannya ke bawah sebanyak sekali.


Langkah kedua 'L'- Tapak tangan di letakkan pada perut bai dan gerakkan dengan lemnut melintang ke kanan dan menengak ke bawah, dalam pergerakan ke dalam dan keluar seakan-akan membentuk huruf 'L'.


Langkah ketiga 'U'- Lakukan seperti gerakkan huruf 'U' terbalik.



Selesai sudah beberapa teknik urutan yang sempat Madam June kongsikan bersama kami.Semoga ibu-ibu di luar  sana dapat praktikkan urutan ni di rumah ye.Sebelum mulakan urutan ne pastikan keadaan sekeliling selesa,lampu bilik tidak terlalu terang dan suhu bilik tidak terlalu sejuk ye ibu-ibu..

                                         Tertido terus EanRifqee selepas di urut..huhuhuhu



                                                                Minyak TYT 120ML

Terima kasih kepada Madam June Jun Choo, Rantau PR dan TYT Sdn Bhd kerana memberi peluang kepada CikMa dan rakan-rakan yang lain mempelajari ilmu yang berguna ne bersama minyak Daun Ubat TYT...




Untuk keterangan lanjut bleh layari www.tyt.com.my atau emel kepada info@tyt.com.my atau bleh juga hubungi di talian hotline 012-4982989.
Read more »

Menerjah Ke ALAM DINOSAUR di Dinoscovery, Avenue K, KUALA LUMPUR


Menerjah Ke ALAM DINOSAUR di Dinoscovery, Avenue K, KUALA LUMPUR

Assalamualaikum. Sedikit ni Cikma nak ceritakan pasal Dinasaur. Maklumat ni Cikma ambil daripada Mr. Wiki, hehehehe.

Dinosaur merupakan haiwan reptilia yang mendiami bumi hampir 230 juta tahun dahulu, yakni pada zaman Mesozoik yang merupakan "Zaman Dinosaur". Perkataan "dinosaur" bermaksud "cicak yang dahsyat" dalam bahasa Greek dan pertama digunakan oleh Dr Richard Owen untuk menggelarkan haiwan-haiwan ini pada tahun 1842. Bukan semua haiwan yang hidup pada zaman prasejarah itu dianggap sebagai dinosaur.

Dinosaur juga terdapat dalam pelbagai jenis dan saiz. Saiznya berbeza daripada 30 meter panjang (100 kaki) dan 15 meter tinggi (50 kaki) sehingga saiz seekor ayam. Kehidupan dinosaur juga berbagai-bagai. Ada spesies yang hidup dalam kawanan dan ada yang hidup bersendirian. Ada yang makan daging dan ada juga yang makan tumbuh-tumbuhan.

Dinosaur mempunyai ciri-ciri pembiakan seperti burung, iaitu membuat sarang, bertelur serta menjaga anak. Telur dinosaur berkulit keras. Telur ini ditimbus di dalam sangkak yang dibuat daripada ranting-ranting kayu, tumbuhan kering ataupun daripada lumpur. Telurnya juga boleh ditimbus di dalam lekuk di atas tanah yang dilindungi dengan tumbuhan atau pasir.

Pengelasan dinosaur

Setiap jenis dinosaur dikenali sebagai spesies, dan beberapa spesies membentuk genus. Satu spesies berserta jurai lelurur dan keturunannya membentuk kumpulan yang dikenali sebagai clade. Diagram cladogram pula menggambarkan beberapa clade yang diketahui. Sebagai contoh, Tyrannosaurus rex termasuk dalam clades semakin besar dari Tyrannosaurus, tyrannosaurs, coelurosaurs, tetanurans, theropods, dan saurischians.



Baru-baru ni, CikMa berpeluang untuk merasai satu pengalaman yang baharu apabila CikMa sekeluarga dapat berpeluang untuk mengembara dan berkenalan dengan Dinosaur di Dinoscovery, Avenue K, Kuala Lumpur.



Terima Kasih Destination Malaysia, Paris & Lan Careno kerana memberi peluang kepada CikMa dan keluarga untuk merasai sendiri pengalaman ni. Bertempat di Avenue K, Kuala Lumpur, CikMa bersama suami & anak teruna telah dapat ke sana. Kiranya ni sesi khas kerana CikMa pergi bersama-sama dengan Blogger-blogger hebat tau. Antaranya Lan Careno, Dauz Redscarz, JMR, Angah Judin dan lain-lain. Mr Suami, Que Achmad pun ada jugak, hehehhee. Of Course lah, hehehhe.

Pertama sekali, CikMa sekeluarga telah dibekalkan dengan Vest Pengembaraan. Dengan memakai 'vest' Ahli Paleotology, maka bermulalah kembara kami.... CikMa taknak menulis banyak dalam entri ni. Apa yang Cikma nak kongsikan hanya CikMa dapat luahkan dengan gambar-gambar keterujuaan CikMa dalam mengikuti pengembaraan ke alam dinasaur ni je. Jom bersama-sama Cikma...

kredit: Lan Careno
Kalau korang semua nak tahu, semua Dinosaur yang ada kat Dinoscovery ni dibuat pada skala saiz sebenar. Siap ada bunyi Dino sebenar lagi. Menarik kan... Korang takkan menyesal tau kalau korang datang ke sini. Korang akan dapat banyak pengetahuan yang berguna tentang binatang zaman PraSejarah ni.


Anak teruna CikMa pun tak nak lepaskan peluang untuk sama-sama mendapatkan info tentang Dinosaur di Dinoscovery ni. Tersengeh je dia sepanjang masa. Alhamdulillah, Tengku Ean Rifqee tak meragam langsung semasa di Dinoscovery sb dia sangat suka.


Mr Suami, Que Achmad pun apa lagi, teruja sama, hehehhe

saiz sebenar tau

Tengku Ean Rifqee juga tidak ketinggalan dapat pakai jugak Vest Dinoscovery. Walaupun saiz vest tu besar sikit daripada badannya, hehehhe. Takpelah, janji dapat pakai tu pun dah kira marvellous dah, hehehhehe


Sempat bertenggek di bawah T-Rex dan bergambar. Kalaulah di alam nyata, apa agaknya dah jadi pada CikMa & Tengku Ean Rifqee ek? hehehhehe


Dapat sentuh Dino woooo, hebat betul.


Melangkah masuk je di Dinoscovery ni, akan ada pelbagai aktiviti yang menarik untuk korang dan anak-anak boleh lakukan. Bukan setakat dapat tengok dino, tapi korang juga boleh buat aktiviti yang pelbagai. Di setiap perhentian, ada diterangkan dengan jelas mengenai Dinosaur yang telah di pamerkan. Info berguna seperti ni korang tak akan dapat punya di tempat lain. Ni antara permainan yang korang semua boleh cuba di sini. CikMa dah cuba, korang bila lagi?


CikMa takut nak naik T-Rex ni. So, biarkan pada Mr Suami je lah, hehehheehe.


T-Rex je CikMa takut. Tapi yang ni, CikMa ok je. Aummmmmmm.....


Akhirnya, Tengku Ean Rifqee pun tertewas, tidur juga dia last-last pengembaraan kami.

Tengku Ean Rifqee pakai vest Dinoscovery

Dekat pintu keluar, terdapat Gift Shop dan ruang aktiviti bagi anak-anak korang melukis dan mewarna. Kat sini juga terdapat sebuah Cafeteria. Selesa bila di Dinoscovery ni sebab semua kemudahan ada disediakan dengan secukupnya.


Korang bolehlah ke Gift Shop untuk membeli gambar-gambar korang yang dirakam untuk dijadikan kenang-kenangan korang berkunjung di Dinoscovery Avenue K, Kuala Lumpur ni 


sempat posing lagi di Gift Shop, hehehhe
Cafeteria
Akhirnya, sebelum balik, kami semua dapat bergambar kenangan.... Alhamdulillah

Sesi bergambar sebelum balik. Kredit: Lan Careno
CikMa rekemenkan kepada sesiapa yang berminat untuk ke sini, bolehlah bawa keluarga dan anak-anak datang ke Dinoscovery ni. Pameran ni sehingga Mac 2015 je tau, jangan ketinggalan.

CikMa petik kata-kata Blogger Lan Careno, kat sini ada 15 aktiviti interaktif yang berunsurkan 'edutainment' iaitu mendidik sambil berhibur... harga tiket masuk adalah RM35 untuk kanak-kanak dan RM25 untuk dewasa... untuk warga emas (60 tahun ke atas) dan OKU harga tiket hanya RM19... Call 03-2181 7218 untuk info lanjut...

Kalau nak tahu banyak lagi info percutian menarik di Malaysia termasuk tempat tumpuan pelancong, pakej percutian, tempat penginapan, pusat membeli belah, acara-acara menarik yang berlangsung di Malaysia dan banyak lagi... korang boleh refer di website Destination Malaysia (klik) atau Facebook Destination Malaysia (klik)...
Read more »
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Post Terbaik KakiTulis Minggu Ini

Search Blog KakiTulis

Loading...
 

Copyright © 2010 kakitulis dotcom, All Rights Reserved. Design by DZignine